Direkt zum InhaltDirekt zur SucheDirekt zur Navigation
▼ Zielgruppen ▼

Humboldt-Universität zu Berlin - Lebenswissen­schaftliche Fakultät - Institut für Psychologie

Publikationen

 


Klinische Kinder- und Jugendlichenpsychologie und -psychotherapie


2020


Asbrand, J., Schulz, A., Heinrichs, N., & Tuschen-Caffier, B. (2020). Biased perception of physiological arousal in child social anxiety disorder before and after cognitive behavioral treatment. Clinical Psychology in Europe.

Asbrand, J., Heinrichs, N., Schmidtendorf, S., Nitschke, K., & Tuschen-Caffier, B. (2020). Experience versus report: Where are changes seen after exposure-based cognitive-behavioral therapy? A randomized controlled group treatment of childhood social anxiety disorder. Child Psychiatry and Human Development. E-Pub ahead of print. doi.org/10.1007/s10578-019-00954-w


2019


Asbrand, J., Heinrichs, N., Nitschke, K., Wolf, O. T., Schmidtendorf, S., & Tuschen-Caffier, B. (2019). Repeated stress leads to sensitization of the cortisol stress response in child social anxiety disorder. Psychoneuroendocrinology. doi.org/10.1016/j.psyneuen.2019.06.003

Asbrand, J.*, Schmitz, J., Krämer, M., Nitschke, K., Heinrichs, N., & Tuschen-Caffier, B. (2019). Effects of group-based CBT on post-event processing in children with social anxiety disorder following an experimental social stressor. Journal of Abnormal Child Psychology. doi.org/10.1007/s10802-019-00558-x


2017


Schmidtendorf, S., Wiedau, S., Asbrand, J., Tuschen-Caffier, B., & Heinrichs, N. (2017). Attentional bias in children with social anxiety disorder. Cognitive Research and Therapy. doi.org/10.1007/s10608-017-9880-7

Asbrand, J., Heinrichs, N., & Tuschen-Caffier, B. (2017). Mütterliches Expressed Emotion und elterliche Angst vor negativer Bewertung bei Kindern mit Sozialer Angststörung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 45(4), 245-257. doi: 10.1026/1616-3443/a000383

Asbrand, J., Hudson, J., Schmitz, J. & Tuschen-Caffier, B. (2017). Maternal parenting and child behaviour: An observational study in childhood social anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 1-14. doi:10.1007/s10608-016-9828-3

Keil, V., Asbrand, J., Tuschen-Caffier, B., & Schmitz, J. (2017). Children with social anxiety and other anxiety disorders show similar deficits in habitual emotional regulation: Evidence for a transdiagnostic phenomenon. doi:10.1007/s00787-017-0942-x


2016


Asbrand, J., Blechert, J., Nitschke, K., Tuschen-Caffier, B., & Schmitz, J. (2016). Aroused at home: Altered basic autonomic regulation during orthostatic and physical activation in children with social anxiety disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(1), 143155. doi: 0.1007/s10802-016-0147-7

Asbrand, J., Svaldi, J., Krämer, M., Breuninger, C., & Tuschen-Caffier, B. (2016). Familial accumulation of social anxiety symptoms and maladaptive emotion regulation. PloS ONE 11(4): e0153153. doi:10.1371/journal.pone.0153153


2015


Asbrand, J.*, Lerach, T. & Tuschen-Caffier, B. (2015). Störungstypische Erziehungsfaktoren bei Aufmerksamkeits- und Angststörungen im Kindes- und Jugendalter - Ein systematischer Überblick. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 44(4), 239-253.


2014


Asbrand, J., Krämer, M., Tuschen-Caffier, B. & Schmitz, J. (2014). Der Einfluss von situativer Angst auf die Soziale Performanz und Selbstbewertung von Kindern mit sozialen Ängsten. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 43(2), 83-91.


2012


Schmitz, J., Blechert, J., Krämer, M., Asbrand, J. & Tuschen-Caffier, B. (2012). Biased perception interpretation of bodily anxiety symptoms in childhood social anxiety. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 41(1), 92-102.