Office hours
by appointment only
(Please, send me an e-mail with your preferred appointment dates and specify your request.)
Research interests
Leader behavior and leadership styles
Follower behavior and performance
Technology in leader-follower interactions
Newcomers and interns in organizations
Persons with migration background in organizations
Education
2011 | Dr. phil. (PhD equivalent) in Psychology; Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, Germany |
2007 | Diploma in Psychology; Bielefeld University, Germany |
Professional experience
03/2019 - 09/2019 |
Visiting Professor Occupational Health Psychology |
since 2011 |
Postdoctoral Research Fellow Freie Universität Berlin, |
2008 - 2011 |
Doctoral Research Fellow and Trainer Ludwig-Maximilians-Universität Munich, |
2007 - 2008 |
Doctoral Research Fellow Ludwig-Maximilians-Universität Munich, |
2006 - 2007 | Student Assisstant Universität Hamburg, BMBF-Projekt „Stress- & Ressourcenmanagement für un- & angelernte Mitarbeiter“, Work & Organizational Psychology |
Memberships
European Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP)
Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)
Ad-Hoc Reviewer
Congresses of Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)
European Journal of Work and Organizational Psychology, Taylor & Francis
Journal of Business Ethics, Springer
Applied Psychology: Health and Well-Being, Wiley
Personnel Review, Emerald
Journal of Personnel Psychology, Hogrefe
Journal of Psychology, Hogrefe
Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, Hogrefe
Wirtschaftspsychologie, Pabst Publishers
Publications
In Press
*Sixtus, F., *Wesche, J. S., Tsantila, K., & Kerschreiter, R. (in press). How positive and negative contact experiences relate to identification and acculturation of persons with a migration background: Differentiating between majority, minority, and religious group identity. European Journal of Social Psychology.[* shared first authorship]
*Sixtus, F., *Wesche, J. S., & Kerschreiter, R. (in press). Identity multiplicity, national group contact, and acculturatio: The role of identity-related cognitions. Journal of Social Issues.
2019
Wesche, J. S.& May, D. (2019). Führungstheorien und -modelle: Zentrale Konzepte der Führungsforschung kompakt erklärt. Hamburg: Europäische Fernhochschule Hamburg.
2018
*Kerschreiter, R., Heinitz, K., May, D., & Wesche, J. S.. (2018). Führungsdiagnostik, Führungsinstrumente und Führungskräfteentwicklung. In S. Greif & K.-C. Hamborg, (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie. Methoden der Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie - Psychologische Interventionsmethoden (S. 215-273). Göttigen: Hogrefe.
*Sixtus, F., Wesche, J. S., & Kerschreiter, R. (2018). Psychological and social conditions of successful migration: Review and extension of an integrative framework. Politische Psychologie / Political Psychology, 2018 (2). 332348.[* shared first authorship].
2016
Wesche, J. S.& Teichmann, E. (2016). Status matters: The moderating role of perceived newcomer status for leader and coworker influences on challenging OCB. German Journal of Human Resource Management, 30 (3-4), 267-286.
Wesche, J. S.& Fleig, L. (2016). Authentische Führung praktizieren und trainieren. In R. van Dick & J. Felfe (Hrsg.), Handbuch Mitarbeiterführung: Wirtschaftspsychologisches Praxiswissen für Fach- und Führungskräfte(S. 3-14). Berlin: Springer.
2015
Wesche, J. S., May, D., & Muck, P. M. (2015). Der Einfluss von Führung auf die Leistung von Geführten. In J. Felfe (Hrsg.), Trends der psychologischen Führungsforschung – Neue Konzepte, Methoden und Erkenntnisse (S. 239-252). Göttingen: Hogrefe.
Peus, C., Wesche, J. S., & Braun, S. (2015). Authentische Führung. In J. Felfe (Hrsg.), Trends der psychologischen Führungsforschung – Neue Konzepte, Methoden und Erkenntnisse (S. 15-26). Göttingen: Hogrefe.
2014
May, D., Wesche, J. S., Heinitz, K., & Kerschreiter, R. (2014). Coping with negative leadership: Putting forward an integrated theoretical perspective on the interaction process between leaders and followers. Journal of Psychology, 222 (4), 203-213.
Heinitz, K., Kerschreiter, R., & Wesche, J. S.(2014). Führung in der Polizei: Entwicklung und Überprüfung eines Mikrorollenmodells des polizeilichen Führungsalltags. Oranienburger Schriften, 2014 (1), 81-88.
Muck, P. M. & Wesche, J. S.(2014). Persönlichkeit und berufsbezogenes Sozialverhalten. In H. Schuler & U. P. Kanning (Hrsg.), Lehrbuch der Personalpsychologie(S. 889-931), 3. überarb. u. erw. Auflage. Göttingen: Hogrefe.
2012
Braun, S., Wesche, J. S., Frey, D., Weisweiler, S., & Peus, C. (2012). Effectiveness of mission statements in organizations – a review. Journal of Management and Organization, 18 (4), 430-444.
Wesche, J. S., Nikitopoulos, A., Muck, P. M., & Peus, C. (2012). Was Praktikanten leisten können und wollen: Freiwilliges Arbeitsengagement im Praktikum. Wirtschaftspsychologie, 14 (1), 70-81.
Peus, C., Wesche, J. S., Streicher, B., Braun, S., & Frey, D. (2012). Authentic leadership: An empirical test of its antecedents, consequences, and mediating mechanisms. Journal of Business Ethics, 107 (3), 331-348.
2011
Traut-Mattausch, E., Petersen, L.-E., Wesche, J. S., & Frey, D. (2011). Selbst. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Sozialpsychologie – Individuum und sozialeWelt (S. 19-37). Göttingen: Hogrefe.
2010
Wesche, J. S.& Muck, P. M. (2010). Freiwilliges Arbeitsengagement: Bestandsaufnahme und Perspektiven für eine theoretische Integration. Psychologische Rundschau, 61(2), 81-100.
Wesche, J. S.& Muck, P. M. (2010). Warum Menschen bei der Arbeit mehr tun, als sie müssten: Einflussfaktoren freiwilligen Arbeitsengagements. In-Mind Magazine, 1(3).
Wesche, J. S., May, D., Peus, C., & Frey, D. (2010). Leadership Corruption: Influence factors, process and prevention. In: T. Hansbrough & B. Schyns (Eds.), When leadership goes wrong: Destructive leadership, mistakes and ethical failures(pp. 305-353). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Frey, D., Braun, S., Wesche, J. S., Kerschreiter, R., & Frey, A. (2010). Nichts ist praktischer als eine gute Theorie - Nichts ist theoriegewinnender als eine gut funktionierende Praxis: Zum Theorie-Praxis-Austausch in der Psychologie. In U. P. Kanning, L. von Rosenstiel, H. Schuler (Hrsg.), Jenseits des Elfenbeinturms – Psychologie als nützliche Wissenschaft(S. 50-74). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.